چارچوب جهانی شهرهای مبتنی بر سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی

۱MIL CITIES – مِی ۲۰۱۹

در راستای برگزاری رویدادهای ویژه مربوط به هفتمین جشن هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، تحت عنوان “شهرهای مبتنی بر سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی: صداها، قدرت و سازندگان تغییر” که عموماً بیش از ۵۰۰ شرکت‌کننده از سطح جهان دارد، چارچوب جهانی شهرهای مبتنی بر سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی بررسی و مورد تصویب قرار گرفت. یونسکو و سایر شرکای بین­المللی، منطقه‌ای و ملی موظف‌اند تا اقدامات لازم را برای عملیاتی کردن این شهرها به شرح زیر انجام دهند.

<< پیشینه و اصول :

تاریخچه ارتقاء سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی (شامل سواد اطلاعاتی، سواد رسانه‌ای، سواد دیجیتال و سایر سوادها)، برای ایجاد شایستگی‌ها و تفکر انتقادی مردم، به سال‌ها قبل برمی‌گردد. سازمان یونسکو از دهه ۱۹۸۰ با این موضوع مواجه بوده است.

با این حال، ادغام سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در سیستم‌های آموزش یادگیری رسمی و مادام‌العمر با همان سرعتی که باید پیشرفت نکرده است. یونسکو و شرکای آن، همچنان خواستار تحقق این امر هستند و همواره رشد و تجهیز یک شهروند به سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی را به طور جدی در دستور کار توسعه جهانی قرار می‌دهند. از جنبه مثبت، اینکه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی باید در آموزش رسمی و غیررسمی، انواع مختلف باشگاه‌ها در مدارس، استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی و غیره ادغام شود، امروزه درک شده است. ذینفعان باید در جستجوی روش‌های خلاقانه‌ای برای ایجاد پل ارتباطی بین تلاش‌های صورت گرفته برای آموزش‌های رسمی و غیررسمی به منظور ارتقاء شایستگی‌های سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی موردنیاز، باشند. روش‌ها و برنامه‌های افزایش آگاهی و آموزش در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی نیز تکامل یافته‌اند. این برنامه‌ها شامل کارگاه‌های حضوری، فیلم‌های آموزشی و سایر منابع چندرسانه‌ای، برنامه‌های رادیو و تلویزیون، دوره‌های مقدماتی آنلاین و دوره‌های آزاد انبوه آنلاین و غیره است.